Zeilen naar de Kanaaleilanden
In de zomer van 2013 is Saila naar de Kanaaleilanden geweest. We zijn via de Belgische en Franse kust naar deze Engelse archipel voor de Normandische kust gezeild. De terugtocht verliep via Zuid-Engeland. Het was een prachtige tocht vol afwisseling en overweldigende natuur. Nienke Vernhout doet verslag van deze zeiltocht naar en rond de Kanaaleilanden.
Tip: Klik op de foto’s als je ze groter wilt zien (overnemen mag na overleg en altijd mèt bronvermelding).
Om zeven uur worden we wakker met een boot vol zwaluwen. We zijn er op tijd uit om nog wat te kunnen klussen en schoonmaken voordat we vertrekken. De hele boot krijgt een grondige poetsbeurt, de lieve zwaluwen hebben er met hun uitwerpselen een waar kunstwerk van gemaakt…
Om kwart over negen vertrekken we uit IJmuiden. Ondanks dat we moeten opkruisen schieten we lekker op (6-7 knopen vaart met 12-14 knopen wind). Een paar mijl uit de kust komen we erachter dat we onze reddingsboei kwijt zijn geraakt, die zien we nooit meer terug…
Na een goede nacht houden we tijdens het ontbijt de sluis in de gaten en zorgen we dat we rond acht uur met wat andere boten naar binnen kunnen. In de sluis doen we snel de afwas en…
’s Ochtends worden er boodschappen gehaald en wat klusjes aan boord gedaan. Het weer is wisselvallig wat gepaard gaat met zo’n 12 tot 14 knopen wind waardoor we meteen lekker kunnen zeilen. De vreugde is echter van korte duur…
Om zeven uur ontbijten we zodat we vanaf acht uur volop kunnen profiteren van het meegaande tij. De wind laat het net zoals de vorige dag afweten dus het is opnieuw een motordag. We beginnen de dag met veel bewolking, weinig zicht en regen. Na een uurtje klaart het op…
Na een aantal lange dagen hebben we een wat kortere dag in het verschiet. We slapen uit tot half negen en vertrekken rond half 12 uit de haven. Opnieuw is er weinig wind…
Om kwart voor zes gaat de wekker zodat we om half 7 ’s ochtends de haven uit kunnen. Met 20 knopen wind tegen tij en aan lagerwal begint de tocht hobbelig. Na de eerdere rustige dagen is het wennen aan de klotsende zee. Na anderhalf uur bedaart het water…
Vandaag staat in het teken van uitrusten, proviand aanvullen en de wifi aan de pruttel krijgen. We slapen tot 9 uur uit en rond een uur of 11 gaan we naar het havenkantoor om…
‘S ochtends vertrekken we iets voor half acht vanuit Cherbourg om de Alderney Race te trotseren. We sluiten als laatsten aan in een colonne van boten die met gereefde zeilen (17-20 knopen) met het tij mee richting de Race varen (10 knopen). De lucht is grauw en we zijn na de stoere verhalen van anderen benieuwd…
We slapen lekker uit en met het extra uur tijdverschil kunnen we maximaal genieten van onze nachtrust. We besluiten om het eiland te verkennen door een deel van het cliff path te lopen en onderweg een strandje mee te pakken. Bewapend met eten, drinken en zwemspullen kunnen we vanuit St. Peter Port meteen het pad op wat ons leidt langs…
We kunnen pas rond twee uur over de drempel de haven uit dus we hebben nog een ochtend om Guernsey verder te verkennen. Omdat we de tocht van gisteren nog flink in de benen hebben zitten, willen we bus 7/7a nemen die een rondje (anderhalf uur) langs de kust van het eiland maakt. Als we aankomen bij de bushalte blijkt…
We hebben een onrustige nacht aan het anker wat gelukkig wordt gecompenseerd door een heldere sterrenhemel. Alhoewel het erg aanlokkelijk is om op Sark te blijven om het eiland te verkennen willen we van de wind gebruik maken om naar Jersey te komen. We beginnen met 20 knopen wind met gereefde zeilen…
Na een lekkere douche piepen we om kwart over acht de haven uit om een plekje aan het ponton buiten te zoeken. Het is een drukte van belang van boten die weg willen van het ponton of juist net als wij nog een paar uur aan het ponton willen liggen…
Er wordt windkracht 4 tot 7 (Beaufort) verwacht, dus we besluiten de ochtend aan onze mooringboei te blijven liggen. ’s Middags wordt verwacht dat wind af zal nemen, maar daar merken we nog niet veel van. In de hoop dat de weersverwachting toch klopt wagen we het erop…
We slapen de klok bijna rond en gaan vervolgens met de dingy naar wal om het eiland te voet te verkennen. De wegen zijn niet geasfalteerd, er mogen alleen tractoren, fietsen en paard-en-wagens rijden waar veelvuldig gebruik van wordt gemaakt…
Na al het ankeren moeten de accu’s weer opgeladen worden, dus we gaan weer terug naar St. Peter Port. We varen via de noord- en westzijde van Sark zodat we ook dat deel van het eiland vanuit de boot hebben ontdekt. We varen om het eiland Brecqhou heen waar een prachtig kasteel blijkt te staan…
We doen ’s ochtends rustig aan en genieten na van een goede en rustige nachtrust. Om half 11 gaan we naar de fietsenverhuur (op 5-10 minuten lopen van Victoria Marina en Elizabeth II Marina) waar we alledrie een stoere mountainbike aangepast krijgen.
Vandaag staat een bezoek aan de laatste twee eilanden op de planning, Alderney en Herm Om kwart over negen gaan we met hoogwater de haven uit en hebben we een prachtige sail naar Herm toe. De wind waait lekker, het tij zit mee en we kunnen halve wind varen. Bij Belvoir Bay aangekomen…
Vandaag verkennen we Alderney. Vanuit de dingy zien we dat het een drukte van belang is bij de binnenhaven. Mensen proberen met bouwsels vanaf de kade een stukje te vliegen waarna ze jammerlijk het water in plonsen. Het doet ons denken aan Ter land, ter zee en in de lucht.
We hebben vandaag geen strakke planning, we staan laat op en nemen de tijd om lekker te ontbijten. ’s Middags gaan we richting de wal om te kunnen douchen…
Vandaag steken we over naar Engeland om via de zuid-Engelse kust terug naar Nederland te varen. ’s Ochtends is er niet veel wind, maar met het uur trekt de wind verder aan tot zo’n 20 knopen als we bij Needles aankomen. We kunnen halve wind varen, dus we hebben een heerlijke sail.
Vandaag staat een kort vaardagje op de planning, we varen door de Solent naar de stad Portsmouth. Na nog een rondje door Yarmouth te hebben gelopen vertrekken we om 11 uur en hebben we een kalme sail met een voordewindse koers. Portsmouth is al vanuit de verte goed te herkennen door de Spinaker Tower…
Bij het verlaten van Portsmouth is het spitsuur met veel ferry’s die in en uit de haven varen. Als we onze weg naar buiten hebben gevonden zakken we langs de kust van Wight af naar het zuiden. We varen tussen een aantal geankerde vrachtschepen en tankers door…
We gaan ’s ochtends meteen door naar Dover, maar we zien weinig van de kust door zware bewolking en heiigheid. De vuurtoren van Beachy Head is nog net te zien, maar…
Omdat we zo groot mogelijke etappes naar huis willen maken proberen we vandaag om Oostende te halen. De oversteek loopt voorspoedig en snel…
We vertrekken bijtijds uit Nieuwpoort (om 6 uur eruit, wat aanvoelt als 5 uur door het tijdverschil met Engeland). Er staat een flinke wind waardoor we met een voordewindse koers een lekker tempo aan kunnen houden.
Er is opnieuw veel wind wat leidt tot flinke golfopbouw. We surfen met de wind in de rug…
De laatste dag is aangebroken. ’s Ochtends wachten we af tot de regen over is getrokken en rond een uur of half 12 vertrekken richting Amsterdam. Daar halen we bij Amsterdam Marina Bram op…
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]